
Het gezicht van Pro Optiek
Pro Optiek, dé winkel voor je ogen. En deze ogen kun je al de kost geven voordat je de deur doorloopt, want dit moet haast wel de meest bijzonder etalage van een brillenwinkel ooit zijn. Van Lego tot bewegende apen, niets is te gek.
Zo’n 10 jaar geleden kwam deze fleurige maar toch professionele winkel op zijn huidige locatie van de grond, maar al vanaf 1995 stroomt de liefde voor het vak door de familie’s aderen. Tonnie begon ooit in de fotografie, maar het werken met lenzen en objectieven trok hem toch al snel naar het vak van opticien, waarna hij en Hilda de zaak begonnen.
Toen later ook dochter Vibeke het vak omarmde, was het familiebedrijf helemaal compleet. En dat het een familiebedrijf is, dat zie je. Bij de vraag waar ze met z’n allen het meest trots op zijn, riep Hilda zonder er over na te hoeven denken ‘mijn dochter!’. Vibeke heeft namelijk nogal een obstakel moeten overwinnen met haar gezondheid en het was even spannend of ze het zou redden, maar moet je eens zien hoe sterk ze is. Ze heeft gevochten en nu is ze niet alleen opticien, maar ook bijna contactlensspecialist.
Toen we Vibeke vroegen waar ze zelf het meest trots op is, zei ze ‘dat we alles zo goed voor elkaar hebben’. En daar heeft ze gelijk in. In hun huiskamer, zoals ze zelf de winkel noemen, vind je namelijk de meest bijzonder brillen. Niet zo gek, want op beurzen zoekt de familie ook actief naar bijzondere collecties. Dit is ook wat hen onderscheidt van andere brillenzaken, naast natuurlijk het advies en de service.
Zo vertelt Tonnie dat de klanten soms uren in de winkel doorbrengen om achter gesloten deuren hun ogen op te meten en hun verhaal te doen en daarna zo veel monturen mogen proberen als ze willen, natuurlijk gepaard met advies over wat past bij het gezicht en bij de portemonnee. Dat klanten uren in de winkel doorbrengen is ook de reden dat de familie zo hun best doet op het interieur. Vooral Hilda kan hierin haar ei kwijt. Ze schildert de mooiste portretten en bedenkt de meest bijzondere interieurontwerpen. Zo af en toe verdwijnt een van de creaties ook uit de winkel, want de geïnteresseerde klant kan de handgemaakte items ook kopen. En dat is mooi, want zoals Tonnie zegt: ‘stilstand is achteruitgaan’.
Ze willen blijven ontwikkelen, veranderen en doorgroeien, en niet alleen in het interieur. Ook hun kennis blijft groeien door het volgen van cursussen en opleidingen en het bezoeken van congressen. Voor up to date vakmanschap en kennis kun je hier dus ook terecht. Hierdoor wordt je als klant van A tot Z geholpen om uiteindelijk zo zelfverzekerd mogelijk met je nieuwe (of gerepareerde) bril de deur uit te lopen. Overigens houdt de service niet op zodra je buiten staat, want Pro Optiek herinnert je er ook aan wanneer het weer tijd is voor een ‘apk’ van je ogen en glazen.
Met hun klantgerichte en vriendelijke service, hun bijzondere collectie en het vrolijke interieur hopen Tonnie, Hilda en Vibeke zich te kunnen blijven onderscheiden en de klant zich thuis te laten voelen. Dus, zie je een tevreden mens lopen met een bijzondere bril, dan kun je het eigenlijk al wel raden: die is bij Pro Optiek geweest.
Wist je trouwens dat de opbrengst van Hilda’s verkochte interieur items niet in eigen zak wordt gestoken? Dit geld gaat naar de stichting 4 eyes care, waarvoor Vibeke om de paar jaar naar Kenia afreist om daar slechtziende kinderen te voorzien van een bril. Hiervoor neemt ze brillen mee van oudere of afgekeurde collecties, maar ook de (zonne)brillen die klanten komen inleveren of achterlaten na aanschaf van een nieuwe. En dat is nog niet alles, want ook kinderkleding van bijvoorbeeld Alles Kids, of speelgoed van de klanten hun kinderen gaat mee. Nog meer bewijs dat de service hier niet stopt bij de drempel!
Meer informatie en openingstijden van Pro Optiek